W naszym Klubie do gry dostępne są dwa profesjonalne korty do gry w Squasha.
Squash to bardzo dynamiczna i wyczerpująca dyscyplina sportu, wiedzą o tym wszyscy zawodnicy. Nadal jednak wielu graczy, zwłaszcza początkujących, wchodzi na kort bez jakiegokolwiek przygotowania do wysiłku i samą grę w squasha traktuje jako sposób poprawienia swojej formy.
Żeby nie zrobić sobie krzywdy podczas gry należy dobrze przygotować się do intensywnego wysiłku i dużych przeciążeń stawów. Więc zanim zaczniesz eksploatować swój organizm przeczytaj na jaką próbę go wystawiasz:
– w pierwszych kilku minutach gry tętno wzrasta do poziomu 80-85% maksymalnego obciążenia serca, czyli około 160 – 180 uderzeń na minutę i utrzymuje się zazwyczaj na tym poziomie przez cały mecz (to dużo więcej niż podczas stukania w klawiaturę czy spaceru do kiosku po gazetę);
– temperatura ciała wzrasta o 2°C w ciągu pierwszych 40 minut wysiłku, potem nadal rośnie, ale o wiele wolniej;
– skurczowe ciśnienie krwi wzrasta o 30% w ciągu pierwszych 5 minut gry, potem systematycznie spada aby osiągnąć poziom wyjściowy po około 30 – 40 minutach, natomiast rozkurczowe ciśnienie krwi zazwyczaj spada o 10mm słupa rtęci;
– w ciągu godziny organizm potrafi wydalić w postaci potu ponad 2 litry wody! Dodatkowo woda wydalana jest też w postaci pary wodnej w czasie oddychania;
– zapotrzebowanie na tlen może dochodzić do 3,5 litra na minutę!
W czasie gry organizm może spalać nawet do 20 kcal na minutę, ale zazwyczaj zapotrzebowanie na energię jest trochę niższe i wynosi około 15 – 18 kcal na minutę.
To nie przelewki. Takie obciążenie dla serca i całego układu krwionośnego, dla płuc, dla mięśni i stawów wymaga systematycznych ćwiczeń. W żadnym wypadku nie należy też zapominać o rozgrzewce przed meczem. I nie mogą to być jedynie trzy przysiady i cztery wymachy ręką!
Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą – jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).
Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.
Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:
- serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym
- piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie – czerwone linie traktowane są jako aut !)
- piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika
Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.
Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek – musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.
Punkt można stracić jeżeli:
- piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
- piłka przekroczy dowolną linię autową
- poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej)
Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis.
Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. „best of five”). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.
Przeszkadzanie na korcie
Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LET`a (i tylko LET`a). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa „LET please”.
Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LET`a i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze!
Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. „STROKE”. Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.
Jak zwykle w interpretacji LET`ów i STROK`ów jest wiele obszarów spornych – kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.
Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:
Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:
- mógł do niej dojść? –> LET
- nie mógł –> NO LET
Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:
- mógł ją uderzyć –> STROKE
- nie mógł –> LET
I to by było na tyle. Pamiętajcie na samym początku zasady LET`ów i STROK`ów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat – nigdy ;).
Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada
Nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie !