Slajd 2

Zasady gry w squash

Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą - jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).

 

Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.

 

Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym
  • piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie - czerwone linie traktowane są jako aut !)
  • piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika 

Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.

 

Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek - musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.

 

Punkt można stracić jeżeli:

  • piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
  • piłka przekroczy dowolną linię autową
  • poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej)

Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis.

 

Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. "best of five"). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.

 

 

Przeszkadzanie na korcie

 

Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LET`a (i tylko LET`a). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa "LET please".

 

Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LET`a i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze!

 

Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. "STROKE". Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.

 

Jak zwykle w interpretacji LET`ów i STROK`ów jest wiele obszarów spornych - kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.

 

Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:

 

Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:

  • mógł do niej dojść? --> LET
  • nie mógł --> NO LET

Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:

  • mógł ją uderzyć --> STROKE
  • nie mógł --> LET

I to by było na tyle. Pamiętajcie na samym początku zasady LET`ów i STROK`ów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat - nigdy ;).

 

Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada

Nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie !

Kontakt z nami:

 

 

Adres:

Gdańsk Osowa

ul. Penelopy 25

wjazd od ul. Nowy Świat

* zjazd z obwodnicy przy Selgros w kierunku przesypowni cementu

 

Dane kontaktowe:

Telefon: 663 316 036

E-mail: info@squashosowa.pl

www.squashosowa.pl

www.tenisosowa.pl

 

ZAREZERWUJ KLATKĘ ON-LINE

 

Akceptujemy karty FitProfit i MultiSport oraz OK System.