W naszym Klubie do gry dostępne są dwa profesjonalne korty do gry w Squasha. 

Squash to bardzo dynamiczna i wyczerpująca dyscyplina sportu, wiedzą o tym wszyscy zawodnicy. Nadal jednak wielu graczy, zwłaszcza początkujących, wchodzi na kort bez jakiegokolwiek przygotowania do wysiłku i samą grę w squasha traktuje jako sposób poprawienia swojej formy. 

Żeby nie zrobić sobie krzywdy podczas gry należy dobrze przygotować się do intensywnego wysiłku i dużych przeciążeń stawów. Więc zanim zaczniesz eksploatować swój organizm przeczytaj na jaką próbę go wystawiasz:

– w pierwszych kilku minutach gry tętno wzrasta do poziomu 80-85% maksymalnego obciążenia serca, czyli około 160 – 180 uderzeń na minutę i utrzymuje się zazwyczaj na tym poziomie przez cały mecz (to dużo więcej niż podczas stukania w klawiaturę czy spaceru do kiosku po gazetę); 

– temperatura ciała wzrasta o 2°C w ciągu pierwszych 40 minut wysiłku, potem nadal rośnie, ale o wiele wolniej;

– skurczowe ciśnienie krwi wzrasta o 30% w ciągu pierwszych 5 minut gry, potem systematycznie spada aby osiągnąć poziom wyjściowy po około 30 – 40 minutach, natomiast rozkurczowe ciśnienie krwi zazwyczaj spada o 10mm słupa rtęci;

– w ciągu godziny organizm potrafi wydalić w postaci potu ponad 2 litry wody! Dodatkowo woda wydalana jest też w postaci pary wodnej w czasie oddychania;

– zapotrzebowanie na tlen może dochodzić do 3,5 litra na minutę!

W czasie gry organizm może spalać nawet do 20 kcal na minutę, ale zazwyczaj zapotrzebowanie na energię jest trochę niższe i wynosi około 15 – 18 kcal na minutę.

To nie przelewki. Takie obciążenie dla serca i całego układu krwionośnego, dla płuc, dla mięśni i stawów wymaga systematycznych ćwiczeń. W żadnym wypadku nie należy też zapominać o rozgrzewce przed meczem. I nie mogą to być jedynie trzy przysiady i cztery wymachy ręką! 

Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą – jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).

Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.

Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym
  • piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie – czerwone linie traktowane są jako aut !)
  • piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika 

Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.

Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek – musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.

Punkt można stracić jeżeli: 

  • piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
  • piłka przekroczy dowolną linię autową
  • poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej)

Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis.

Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. „best of five”). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.

Przeszkadzanie na korcie

Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LET`a (i tylko LET`a). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa „LET please”.

Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LET`a i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze!

Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. „STROKE”. Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.

Jak zwykle w interpretacji LET`ów i STROK`ów jest wiele obszarów spornych – kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.

Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:

Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:

  • mógł do niej dojść? –> LET
  • nie mógł –> NO LET

Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:

  • mógł ją uderzyć –> STROKE
  • nie mógł –> LET

I to by było na tyle. Pamiętajcie na samym początku zasady LET`ów i STROK`ów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat – nigdy ;).

Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada

Nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie !